BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, July 19, 2010

Tip Nak Khusyuk...

Kalau sembahyang tu kadang-kadang masa itulah macam2 perkara yang difikirkan. Apalagi syaitan memang sukala kalau manusia ni lalai dalam mengerjakan suruhan Allah. Ini saya berikan beberapa tip macam mana nak khusyuk. Moga sama-sama kita amalkan.

Tip untuk khusyuk
• Sedar bukan sekadar tahu kita sedang berhadapan dengan Allah
• Fahami makna bacaan AQ
• Fahami makna zikir dan selawat
• Memanjangkan masa utk rukuk dan sujud
• Tidak “bermain-main” dgn anggota badan ataupun meliarkan mata
• Memandang ke tempat sujud
• Jauhkan diri drpd perkara/ alat / suasana yang boleh mengusik/ menarik perhatian

Tip Menolak Gangguan dlm Solat
 Tolak sebab yg datang dari luar
Sbb yang datang dari luar ialah yang datang melalui pendengaran dan penglihatan kita. Jauhilah daripada bunyi2, lukisan @ suara2 yg boleh mengganggu tumpuan hati dan fikiran. Mata dan telinga boleh mempengaruhi hati. Caranya ialah dgn fokus mata hanya ke tempat sujud, cahaya dikurangkan, jgn ada gambar, ukiran dan warna-warni pd sejadah.

 Tolak sebab yang datang dari dalam
Paksa diri ikut makna bacaan satu persatu. Bertenang sebentar sebelum takbir pertama
( memperbaharui ingatan kpd Allah dan hari akhirat ). Buang punca2 yg boleh menggangu ingatan dgn cara mengunci pintu rumah, tutup api dapur, telefon bimbit dan lain2.

Pembahagian Khusyuk

1) Khusyuk Lahiriah

Maknanya disini seluruh anggota zahir mengerjakan perbuatan2 solat dengan tenang dan perlahan serta tidak bergerak-gerak kecuali gerakan yang diperintahkan dalam solat sahaja. Walaupun bergerak-gerak tidak sampai 3 kali berturut-turut ia boleh menjejaskan pencapaian khusyuk. Jika kita lihat pada zaman Raasulullah, para sahabat Rasulullah dapat solat dengan khusyuk sekali sehinggakan burung-burung ada yang hinggap di bahu, kepala dan badan mereka. Hal ini kerana, menyangka mereka itu sbg pohon kayu ketika mereka solat di tengah padang pasir. Begitulah diam dan pegunnya jasad mereka ketika mengerjakan solat. Mereka belajar scr langsung daripada Rasulullah s.a.w dan sangat mematuhi panduan yang diberi demi mencapai khusyuk dalam solat.

Rasulullah telah bersabda bahawa, “ Jika khusyuk hatinya nescaya khusyuk juga lahiriahnya.” ( Riwayat al-Tarmizi ) . Berdasarkan hadis ini, jelaslah jika seseorang itu khusyuk maka dari segi perbuatannya kita dapat dilihat dari segi zahirnya. Hadis ini adalah berdsrkan satu peristiwa yang telah Rasulullah ternampak seorang lelaki sedang melurut2 janggutnya semasa solat.



2) Khusyuk Anggota Batin

Khusyuk tahap kedua ialah khusyuk anggota batin. Khusyuk ini tercapai apabila hati mengalami beberapa rasa sewaktu melaksanakan solat. Antara rasa-rasa itu ialah kagum ( haibah ), takut ( khauf ), harap ( raja’) dan malu serta hina diri kpd Allah s.w.t. Jika ingin mencapaai khusyuk tahap kedua ini, usaha dan mujahadah yg lebih serius dan istiqamah diperlukan. Antara langkaah-langkah untuk mencapai tahap kedua ini menurut Imam Al-Ghazali Rahimullah ialah :

 Fikiran fokus sepenuhnya kepada bacaan dan perbuatan solat.
 Memahami makna bacaan dan perbuatan dalam solat.
 Merasai kehebatan dan keagungan Allah.
 Merasa takut kepada Allah dan kemurkaan-Nya.
 Mengharap keampunan dan keredaan Allah.
 Merasa malu kepada Allah.



Hasil rujukan majalah solusi…(^_^)

0 comments: