BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, January 15, 2010

Kesan Perubatan Solat

Solat adalah ibadah yg paling sesuai bg seluruh tubuh badan manusia. Gerakan-gerakannya berpatutan dengan gerakan khas tubuh seorang Muslim. Namun pernahkah kita terfikir mengenai manfaat-manfaat yg dihasilkan oleh setiap gerakan ini? Sudut pandang ilmiah menjadikan solat sebagai sebuah kilang ubat bagi pelbagai penyakit! Semasa seseorang hamba cukup syarat mendirikan solat, semenjak itulah dia mula mencari makna dan manfaatnya, kerana solat diturunkan bagi menyempurnakan kemudahannya dalam kehidupan.













1)Takbiratul Ihram - menguatkan otot lengan dan melancarkan pengaliran darah.

Gerakan : berdiri tegak, mengangkat kedua tangan sejajar dengan telinga, lalu meletakkannya di hadapan perut ataupun dada bahagian bawah.

Manfaat : Gerakan ini melancarkan pengaliran darah dan limfa dan menguatkan otot lengan. kedudukan jantung di bawah otak memungkinkan darah mengalir lancar ke seluruh tubuh. Semasa kita mengangkat kedua tangan, otot bahu menegang hingga darah yg kaya dengan oksigen mengalir dengan lancar. Kemudian, kedua-dua tgn dirapatkan ke depan perut ataupun dada bahagian bawah. Gerakan ini akan menjauhkan kita drp pelbagai gangguan penyakit2 sendi , khususnya pd tubuh bahagian atas.

2) Rukuk - Mengembalikan fungsi tulang belakang

Gerakan : Rukuk yg sempurna adalah apabila tulang belakang menjadi lurus, hingga apabila diletakkan segelas air di atas belakang, ia tidak tumpah. Kedudukan kepala sama lurus dengan tulang belakang.

Manfaat : Gerakan ini menjaga kesempurnaan kedudukan dan fungsi tulang belakang (corpus vertebrae) sebagai penyangga tubuh dan pusat saraf. Kedudukan jantung sejajar dgn otak, maka pengaliran darah menjadi maksimum pd tubuh bahagian tgh. Tangan yg diletakkan pd lulut merelakskan otot2 bahu hingga ke bawah. Selain itu, rukuk juga adalah latihan mengawal pundi kencing bg mencegaah prostat..

3) Iktidal - Melancarkan pencernaan

Gerakan berdiri, membongkok dan berdiri semula adalah latihan pencernaan yg baik. Organ2 pencernaan dlm perut mengalami pengecutan dan pelonggaran secara berganti. Kesannya, pencernaan akan menjadi lebih lancar.

4) Sujud - Mengalirkan oksigen, menguatkan daya fikir, memudahkan proses bersalin dan meningkatkan kesuburan.

Manfaat : aliran limfa dipamkan ke bahagian leher dan ketiak. Kedudukan jantung di atas otak menyebabkan darah yg kaya dgn oksigen mengalir dengan maksimum ke otak. Pengaliran ini memberi pengaruh kpd daya fikir kita. Oleh itu, lakukn sujud dgn tamakninah, jgn tergesa2 supaya darah mengalir sebanyak mungkin ke dalam otak . Gerakan ini juga menghindar penyakit buasir. Khusus bg wanita, gerakan rukuk dan sujud mempunyai manfaat luar biasa bg kesuburan dan kesihatan organ kewanitaan.

5) Duduk antara dua sujud - Menghindari penyakit lumpuh dan mencegah masalah mati pucuk.

kedudukan tapak kaki yg berbeza semasa kita melakukan iftirasy ( tahiyat awal) dn tawarruk ( tahiyat akhir) menyebabkan seluruh otot kaki turut meregang dan relaks kembali. Gerakan dan yg harmoni inilah yg menjaga kelenturan dan kekuatan organ2 gerak kita...

6) Salam- merelakskan otot leher dan menegangkan kulit muka...

Manfaat : merelakskan otot di sekeliling leher dan kepala dan ini dapat menyempurnakan aliran darah di kepala. Gerakan ini mencegah sakit kepala dan menjaga ketegangan kulit muka.

dipetik drp buku Diari Hidup Rasulullah...Semoga kita dapat manfaat drp ilmu ini..

Beribadat secara istiqamah dapat menyuburkan iman serta dapat mencantikkan diri luar dan dalam......(^_^)

Sesungguhnya..rugila bg sesiape yg meninggalkan solat....







0 comments: